Загальна тема для дослідження у 2025/26 навчальному році:
ДОСЛІДИ, ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ТЕХНІЧНІ ПРИСТРОЇ НА МІСЯЦІ
Короткі методичні рекомендації
Учням пропонується уявити себе інженерами, дослідниками або астронавтами майбутньої місячної бази і запропонувати певні дослідження з урахуванням особливостей умов перебування на Місяці:
– провести фізичні експерименти, моделюючи умови, подібні до місячних: знижену гравітацію, вакуум, сильну різницю температур, відсутність атмосфери тощо;
– створити побутові або наукові пристрої, які можуть бути корисними на Місяці — зокрема з використанням мікроконтролерів (Arduino, ESP тощо);
– дослідити, як звичні земні явища працюють в умовах Місяця — кипіння води, розтікання рідин, передача тепла, електрична ізоляція без повітря, сонячна енергетика;
– запропонувати моделі самостійних систем виживання — очищення води, приготування їжі, регенерація повітря — з акцентом на простоту, енергоефективність та автоматизацію.
Україна є офіційним підписантом Угод Артеміди — міжнародної угоди про мирне дослідження та освоєння космічного простору, зокрема Місяця. Програма «Артеміда» NASA має на меті повернення людини на Місяць та створення довготривалих умов для життя й роботи на його поверхні. Участь у такій ініціативі відкриває перед молоддю України унікальну можливість долучитися до глобального науково-технічного процесу вже сьогодні.
Тематика запропонована Павлом Сергійовичем Гусевиком, учителем фізики Дочірнього підприємства «Гранд-Ліцей» приватного учбово-виробничого підприємства «Гранд» міста Києва
https://un-sci.com/ru/2019/08/02/narodnyj-professor-sssr-yakov-perelman/ https://www.youtube.com/watch?v=e8Q_lQdyH8o https://www.youtube.com/shorts/_A-1aZyxhec https://www.youtube.com/watch?v=tElRLXTNszw…Публікуємо теми для учнівських проєктів на конкурсі «МАН-Юніор Дослідник» у 2025–2026 навчальному році
Астрономія
Загальна тема для дослідження у 2026 році:
СФОРМУЛЮВАТИ ПРОБЛЕМУ:
– АБО ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ;
– АБО ЗА ПІДБОРОМ СВІТЛИН З ІНТЕРНЕТУ
ЗАПРОПОНУВАТИ ВИРІШЕННЯ ЦІЄЇ ПРОБЛЕМИ
Техніка
Загальна тема для дослідження у 2026 році:
ДОСЛІДИ, ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ТЕХНІЧНІ ПРИСТРОЇ НА МІСЯЦІ
Екологія
Загальна тема для дослідження у 2026 році:
ЕКОЛОГІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ РОСЛИН І КОМАХ У ПРИРОДНИХ ТА АГРОЕКОСИСТЕМАХ
Історія
Загальна тема для дослідження у 2026 році:
ВЗАЄМНИЙ ВПЛИВ КУЛЬТУР РІЗНИХ НАЦІОНАЛЬНОСТЕЙ, ЯКІ ПРОЖИВАЮТЬ НА ТЕРИТОРІЇ ВАШОЇ ОБЛАСТІ, МІСТА, СЕЛИЩА
Короткі методичні рекомендації дивіться в розділах за номінаціями…
Загальна тема для дослідження у 2025/26 навчальному році:
СФОРМУЛЮВАТИ ПРОБЛЕМУ:
– АБО ЗА ВЛАСНИМИ СПОСТЕРЕЖЕННЯМИ;
– АБО ЗА ПІДБОРОМ СВІТЛИН З ІНТЕРНЕТУ
ЗАПРОПОНУВАТИ ВИРІШЕННЯ ЦІЄЇ ПРОБЛЕМИ
Дослідження повинно бути НОВИМ, якщо це продовження минулорічного проєкту, необхідно мати не менше 75% новизни.
Тема запропонована Світланою Юріївною Білоус, к.п.н, завідувачем науково-дослідної експериментальної лабораторії НЦ «МАНУ»
…
Загальна тема для дослідження у 2025/26 навчальному році:
ЕКОЛОГІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ РОСЛИН І КОМАХ У ПРИРОДНИХ ТА АГРОЕКОСИСТЕМАХ
Короткі методичні рекомендації
В рамках цієї тематики можна обирати дослідницькі проєкти, присвячені різним аспектам співіснування рослин і комах. Зокрема, це може бути вивчення запилювачів (бджіл, джмелів, метеликів), які саме рослини вони відвідують і за яких умов, як колір, форма чи запах квітів впливають на їхню поведінку. Інший напрям – дослідження комах-шкідників (тлі, білокрилки, капустянки, колорадського жука тощо): які рослини вони уражують, як відрізняється характер пошкодження в залежності від ротового апарату фітофагів, які є природні способи боротьби з ними, які біологічні засоби захисту можна використати (наприклад, залучення хижих комах або використання настоїв рослин). Також можна досліджувати роль комах у поширенні насіння (ентомохорія) або порівнювати рослини, які комахи “обходять стороною”, – можливо, вони містять природні репеленти. Практичні проєкти можуть включати спостереження на пришкільних ділянках, мініексперименти у горщиках або польові дослідження в саду чи парку.
Актуальність теми зумовлена тим, що взаємодія рослин і комах безпосередньо впливає на врожайність сільськогосподарських культур, біологічну рівновагу в екосистемах і поширення видів. У світі, де дедалі частіше використовуються хімікати й порушується природний баланс, важливо розуміти значення комах для фітоценозів.
Нижче представлені посилання на літературні джерела, які допоможуть Вам у підготовці дослідницького проєкту (виборі теми). Але наголошуємо, що не слід обмежуватися цією літературою, оскільки існує численна кількість фахових публікацій, підручників у вільному доступі мережі Інтернет, присвячених цій тематиці.
Літературні джерела для вибору теми та виконання проєкту:
- http://ecoj.dea.kiev.ua/archives/2022/4/23.pdf
- https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/12577/1/%D0%9A%D0%90%D0%A0%D0%90%D0%9D%D0%A2%D0%98%D0%9D%D0%9D%D0%86%20%D0%A8%D0%9A%D0%86%D0%94%D0%9D%D0%98%D0%9A%D0%98-%D0%A4%D0%86%D0%A2%D0%9E%D0%A4%D0%90%D0%93%D0%98%20%D0%97%D0%90%D0%9A%D0%90%D0%A0%D0%9F%D0%90%D0%A2%D0%A1%D0%AC%D0%9A%D0%9E%D0%87%20%D0%9E%D0%91%D0%9B%D0%90%D0%A1%D0%A2%D0%86.pdf
- https://bio.gov.ua/sites/default/files/documentation/5.pdf
- https://uncg.org.ua/wp-content/uploads/2020/08/EcoPoslugy_Zapylennya_pr5_str.pdf
- https://adam.ua/blog/suchasni-pidhodi-do-borotbi-zi-shkidnikami-silskogospodarskih-kultur/
- https://growpro.ua/ua/articles/detail/narodni-sposobi-borotbi-z-shkidnikami-roslin/
- https://www.pro-of.com.ua/prirodni-metodi-kontrolyu-ta-borotbi-zi-shkidnikami/
- https://learn.ztu.edu.ua/pluginfile.php/407425/mod_resource/content/1/%D0%9B%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%8F%209.pdf
- https://vegetable.com.ua/naturalni-repelenti-yak-zaxistiti-roslini-vid-shkidnikiv/
- https://repo.btu.kharkov.ua/bitstream/123456789/4932/1/P_VZRSHO_22.pdf
- https://dspace.dsau.dp.ua/bitstream/123456789/7926/1/%D0%97%D0%B0%D0%B9%D1%86%D0%B5%D0%B2%D0%B0%20%D0%86.%D0%90.%20%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%A1.-%D0%B3.%20%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F.pdf
- https://superagronom.com/articles/723-yak-pratsyuyut-entomofagi-vidi-korist-ta-mojlivosti-zastosuvannya
- http://base.dnsgb.com.ua/files/book/SGE.pdf
- https://repository.lnau.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/341/%D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87.%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%86%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80.%D0%B7%D0%B0%D1%85%D0%B8%D1%81%D1%82%20%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B8%D0%BD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- http://www.lsej.org.ua/10_2021/77.pdf
- https://eprints.cdu.edu.ua/6929/1/%D0%97%D1%83%D0%B1%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D0%B9%20%D1%81-%D0%B3%20%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BE%D0%BC.pdf
- https://www.syngenta.ua/sites/g/files/kgtney1466/files/media/document/2023/04/19/%D0%9A%D0%BD%D0%B8%D0%B3%D0%B0%20%D0%A8%D0%BA%D1%96%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8%20%D0%BF%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%85%20%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80.pdf
- https://knushop.com.ua/image/catalog/oldi202305/pdf/418.pdf?srsltid=AfmBOors_yDKW8mTxfq1NrXGIXT4788HdT
Інші підручники, атласи завантажені на гугл-диск і доступні за посиланням: https://drive.google.com/drive/folders/16T8p3aiFyNyf0tADYLL034CCmuLrgChA?usp=sharing
Матеріал підготували:
голова журі, доц., к.біол.н., Костянтин Олегович Домбровський, ЗНУ
члени журі: доц., к.біол.н. Олена Анатоліївна Бойка, ЗНУ; доц., к.біол.н., Кристина Сергіївна Крупєй, ЗДМФУ…
Загальна тема для дослідження в 2025/26 навчальному році:
ВЗАЄМНИЙ ВПЛИВ КУЛЬТУР РІЗНИХ НАЦІОНАЛЬНОСТЕЙ, ЯКІ ПРОЖИВАЮТЬ НА ТЕРИТОРІЇ ВАШОЇ ОБЛАСТІ, МІСТА, СЕЛИЩА
Короткі методичні рекомендації
Характерною особливістю етнічної історії України є формування багатоетнічного складу її населення. Воно на всіх етапах історичного розвитку вбирало іншоетнічні субстрати, однак механізм цього процесу у різні часові періоди був різним.
Національний склад населення України наводиться у Вікіпедії.
Корінний народ (українці 77,8%)
Національні та етнічні меншини (22,2%):
Росіяни – 17,3%
Білоруси – 0,6%
Молдавани – 0,5%
Болгари – 0,4%
Угорці – 0,3%
Румуни – 0,3%
Поляки – 0,3%
Євреї – 0,2%
Приазовські греки – 0,2%
Роми – 0,1%
Етнографічні групи:
Подоляни
Бойки
Гуцули
Лемки
Поліщуки
Кубанські українці
Слобожани
Волиняни
Також нації, які мають свої історичні землі за межами України.
Міжнаціональні зв’язки складалися віками, вони часто мають родинне коріння, а також вкоренилися в культуру і звичаї в певній місцевості.
Отже, учням пропонується дослідити конкретні прояви цієї взаємодії культур у ваших родинах, містах, селах. Ці дослідження треба підкріпити певними документами, артефактами тощо. Цінуються проєкти оригінального змісту, виконані власноруч (не реферати).
У роботі необхідно вказати літературні джерела і зазначити власний внесок.
Тема запропонована Світланою Юріївною Білоус, к.п.н, завідувачем науково-дослідної експериментальної лабораторії НЦ «МАНУ»…