До складу тестових завдань увійшли такі, що стосуються понять «маса», «сила тяжіння», «вага».
Усі завдання відповідають навчальним програмам з фізики для загальноосвітніх навчальних (непрофільних) закладів.
Рекомендована література
1. Підручники з фізики, а також природознавства, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів.
2. Тульчинський М.Е. Качественные задачи по физике в средней школе. Пособие для учителей. Издание 4-е, переработанное и дополненное. М., Просвещение, 1972 г.
3. С.Ю. Білоус. Віхи життя Г. Галілея. До 450 роковини з дня народження Галілео Гілілея. «Школа юного вченого №5-6 2014 р.
4. С.Ю. Білоус. Так говорив Ньютон, так він і жив. / Журнал «Школа юного вченого» №5-6 2014 р.
5. В.П. Карцев. Ньютон. Фрагменти з книги. / Журнал «Школа юного вченого» №1-2 2013 р.
…
При підготовці тестових завдань авторами використовувалися підручники з історії, рекомендовані Міністерством освіти і науки України для загальноосвітніх навчальних закладів. За проханням учителів історії завдання з історії складаються за шкільними програмами, включаючи матеріал першого семестру поточного навчального року та матеріал попереднього семестру (другого семестру попереднього навчального року). Завдання можуть бути використані для проведення контрольних та залікових робіт за І семестр поточного навчального року.
5 клас
Власов В.С. Історія України (Вступ до історії) 5 клас. – К.: «Генеза», 2013.
6 клас
1. Бандровський О.Г., Власов В.С. Всесвітня історія. Історія України, 6 клас. – К.: «Генеза», 2014.
2. Шалагінова О.І., Шалагінов Б.Б. Історія стародавнього світу. Підручник для 6 кл. (інтегрований курс). – К.: Педагогічна преса, 2006.
3. Власов В.С. Історія України (Вступ до історії) 5 клас. – К.: «Генеза», 2013.
7 клас
1. Бандровський О.Г., Власов В.С. Всесвітня історія. Історія України, 6 клас. – К.: «Генеза», 2014.
2. Д’ячков С.В. Всесвітня історія. 7 клас. – Харків: «Ранок», 2015.
3. Гисем О.В., Мартинюк О.О. Історія України. 7 клас. – Харків: «Ранок», 2015.
4. Ліхтей І.М. Історія середніх віків. 7 клас. – К.: ГраМота, 2007.
5. Смолій В.А., Степанков В.С. Історія України. 7 клас. – К.: Генеза, 2007.
6. Шалагінова О.І., Шалагінов Б.Б. Історія стародавнього світу. Підручник для 6 кл. (інтегрований курс). – К.: Педагогічна преса, 2006.
8 клас
1. Д’ячков С.В. Всесвітня історія. 7 клас. – Харків: «Ранок», 2015.
2. Гисем О.В., Мартинюк О.О. Історія України. 7 клас. – Харків: «Ранок», 2015.
3. Струкевич О.К., Романюк І.М., Пірус Т.П. Історія України. 8 клас. – К.; «ГраМота», 2008.
4. Подаляк Н.Г. Всесвітня історія (кон. XV – XVIII в.). 8 клас. – К.; «Генеза», 2008.
5. Ліхтей І.М. Історія середніх віків. 7 клас. – К.: ГраМота, 2007.
6. Смолій В.А., Степанков В.С. Історія України. 7 клас. – К.: Генеза, 2007.
9 клас
1. Струкевич О.К. Історія України 9 клас. – К., 2009.
2. Осмоловський С.О., Ладиченко Т.В. Всесвітня історія 9 клас. – К., 2009.
3. Струкевич О.К. Історія України 8 клас. – К., 2008.
4. Д’ячков С.В., Литовченко С.Д. Всесвітня історія 8 клас. – Х., 2008.
5. Реєнт О., Малій О. Історія України 9 клас. – К., 2003.
6. Білоножко С., Бірюльов І. Всесвітня історія 9 клас. – К., 2000.
7. Бірюльов І. Всесвітня історія 8 клас. – К., 1999.
10 клас
1. Гупан Н.М., Пометун О.І. Історія України 10 клас. – К., 2011.
2. Турченко Ф.Г. Історія України 10 клас. – К., 2000.
3. Полянський П.Б.…
1. До складу тестових завдань увійшли такі, що вимагають певних знань з географії про такі об’єкти на поверхні Землі:
- знамениті гори та гірські масиви;
- льодові покрови, а також причини танення льодовиків;
- океани Землі та океанічні течії;
- острови в океанах, архіпелаги.
2. Знання про геосферу та її складові. Поняття ноосфери.
3. Основна частина завдань присвячена знанням з біології, при чому з усіх її розділів, зокрема:
- знання про рослини, що приносять користь;
- стрес рослин, його причини;
- походження назв деяких рослин;
- забарвлення деяких рослин та їх плодів;
- нестандартне використання деяких рослин;
- цікаві відомості з життя комах, птиць, ссавців та інших представників фауни тощо;
- елементи генетики, поняття рецесивних та домінантних генів (для учнів 10-11 класів).
4. Екологія як наука про довкілля і методи боротьби з техногенним забруднення природи:
- засновники екології;
- види забруднення довкілля;
- причини забруднення повітря;
- проблеми утилізації;
- деякі нестандартні методи утилізації;
- екологічні знаки.
Для підготовки до конкурсу пропонуються такі джерела:
- Ілюстрований атлас. Світ тварин: пер. з англ./авт. тексту Чана Бамбарденія, Дейвід Вудрафф, Джошуа Гінзберг, Патрік Куїлті. – К.: РІДНА МОВА, 2015. – 264 с. : іл.
- Царик Л.П. Екологія : підручник для 10 кл. загальноосвіт. навч. закл.: профіл. рівень / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітренко. – К. : Генеза, 2010 – 240 с. : іл.
- Царик Л.П. Екологія : підручник для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл.: профіл. рівень / Л.П. Царик, П.Л. Царик, І.М. Вітренко. – К. : Генеза, 2011 – 96 с. : іл.
- Матеріали рубрики «Прочитав і здивувався» в журналі «Школа юного вченого» №№1-6 за 2014, 2015 та 2016 рр.
…
Ми наводимо основні теми для підготовки учнів, які потрібні для успішного виконання тестових завдань. При цьому знання, необхідні для виконання завдань учнями молодших класів, повинні бути засвоєні й учнями старших класів: тобто учням 8-9 класів потрібно володіти також знаннями учнів 5-7 класів, а учні 10-11 класів – знаннями, рекомендованими для участі в конкурсі учнів 5-9 класів.
5-7 класи
- Знання назв основних відомих сузір’їв північної півкулі.
- Знання про назви сузір’їв та окремих зір, що використовувалися в Україні як народні (наприклад, «Хатка з високим дахом», «Квочка з курчатами» тощо).
- Знання про зв’язок назв сузір’їв та окремих зір з давньогрецькою міфологію.
- Знання кількості планет у Сонячній системі.
- Знання про порівняльні розміри планет і Сонця.
- Ознайомлення із сузір’ями згідно до астрономічного атласу Яна Гевелія.
- Початкові астрономічні знання згідно до шкільної програми з природознавства і географії.
8-9 класи
- Знання назв основних відомих сузір’їв північної півкулі.
- Знання назв та розташування планет у Сонячній системі.
- Основні характеристики планет Сонячної системи, відстані їх до Сонця, порівняння розмірів та мас планет.
- Візуальне розпізнавання на світлинах поверхні Сонця основних елементів: флокул, гранул, плям тощо.
- Візуальне розпізнавання на світлинах сонячної корони, протуберанців, факелів, коронарних дірок тощо.
- Поняття про числа Вольфа.
10-11 класи
- Поняття про конфігурації планет.
- Поняття про кульмінацію світил.
- Фази Місяця і розташування Землі, Місяця та Сонця під час різних фаз, а також місячних і сонячних затемнень.
- Поняття «зоряна величина», а також «блиск світила».
- Вміння оцінювати відстані та лінійні розміри за фотографіями поверхні Сонця та планет з урахуванням масштабу.
- Відстані до об’єктів Всесвіту. Поняття паралаксу.
- Основні складові і характеристики атмосфери Сонця.
1. Для підготовки рекомендуються шкільні підручники з природознавства та астрономії, рекомендовані Міністерством освіти та науки для загальноосвітніх навчальних закладів.
2. Публікації М.І. Стаценка «Крок за кроком до зірок», які друкуються в журналі «Школа юного вченого» №№1-6 за 2014, 2015 та 2016 рр.
3. Статті С.Ю. Білоус у журналі «Школа юного вченого» №№1-2 2016 р. «Лірика, народжена астрономією, або Усе живе під Місяцем блукає».
…
Пропонуємо певні рекомендації для підготовки до проведення конкурсу «МАН-Юніор Ерудит» для кожної з номінацій.
До загальних порад відносимо проведення позакласних заходів на вказану тематику у вигляді учнівських конференцій, у формі відомих інтелектуальних змагань (Брейн-рингів, вікторин, «Що? Де? Коли?).
Особливо рекомендуємо при підготовці проводити інтерактивний конкурс «Ти-мені, я-тобі», який спрямований на активізацію пізнавальної діяльності учнів, а також розвиває в них вміння самостійно формулювати цікаві питання, а також давати докладні відповіді на них, вміння аналізувати отримані відповіді і викладати це в короткій рецензії на відповідь.
Конкурс «Ти-мені, я-тобі» передбачає:
1. підготовку питань однією команди учнів для іншої за загальною темою конкурсу «МАН-Юніор»;
2. організацію змагань у вигляді почергового проголошення запитань учнями кожної з команд: один з учнів запитує, учні команди-суперника мають 1 хвилину на обговорення, після чого формулюють відповідь;
3. після отримання відповіді учень, який задав питання, рецензує отриману відповідь: доповнює її або, якщо відповідь неправильна, надає правильну;
4. журі з учнів-старшокласників (або вчитель) оцінює зміст питань, якість відповідей та короткі рецензії на відповідь, які надає команда, що підготувала конкретне питання.
Дивіться більш докладні рекомендації щодо змісту завдань та літературних джерел, які використовувались при складанні завдань.
Астроном СКАЧАТИ ТУТ
Еколог СКАЧАТИ ТУТ
Історик СКАЧАТИ ТУТ
Технік СКАЧАТИ ТУТ…